Facebooks historia och utveckling

Som användare på Facebook skapar man en personlig profil, lägger till vänner och utbyter meddelanden. Användaren kan även få meddelanden när någon postar eller skriver meddelanden på deras Facebooksida. Man kan också ansluta sig till intressegrupper som exempelvis arbetsplats eller skola eller trycka “like” på Facebooksidor för exempelvis kvällstidningar eller arkeologi. Namnet Facebook kommer från de fotokataloger som delas ut till studenter av universitetens administration i USA så att studenter kan lättare lära känna varandra.

Möjligheterna är många för Facebookanvändare vare sig det handlar om enskilda individer eller företag. Genomslagskraften för denna sociala kanal har varit enorm och genomsyrar samhället i stort, det är exempelvis lätt att hitta vänner från skoltiden för äldre vilket varit mycket svårt tidigare. Många företag har organiserade Facebooksidor för sina anställda för att underlätta umgänge och händelser för anställda. Man kan med säkerhet säga att Facebook är oumbärlig för de allra flesta idag.

Grundarna till Facebook

När Mark Zuckerberg, som är grundaren till Facebook, studerande psykologi vid Harvard University fick han idén till ett hobbyprojekt The Facemash. Applikationen var inte märkvärdig, men sättet Zuckerberg fick tag på bilderna var kontroversiell då han hackade sig in i Harvards nätverk och stal studenternas ID-foton. Facebook som finns idag grundades 2004 av Mark Zuckerberg tillsammans med hans rumskamrater från collage Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz och Chris Hughes. I början begränsades registreringen till endast Harvard-studenter.

Man var klar med Facebook i februari 2004, som från början hade namnet The Facebook, för att senare bli bara Facebook. Zuckerberg marknadsförde tjänsten genast och efter en månad hade hälften av studenterna på Harvard blivit medlemmar. Eftersom skolan inte ägde applikationen kunde Facebook spridas till fler skolor. The Facebook var dessutom öppen för gymnasier men endast om studenterna blivit inbjudna. Efter ett tag släpptes också individer från utvalda företag såsom Microsoft och Apple in.

Facebook bolagiseras

Facebook bolagiserades 2004, flyttade till Palo Alto i Kalifornien och fick sin första investering. Samtidigt som Facebook köpte domännamnet ‘facebook.com’ tog man bort “the” och blev bara Facebook. Under 2005 lanserades en high school-version vilket ansågs vara ett nästa steg i utvecklingen. Men utvecklingen stannade inte i skolor och universitet utan fortsatte vidare med företagsanställda i stora företag såsom Apple och Microsoft där man fick chansen registrera sig.

Facebooks expansion stannade inte här utan fortsatte till nya länder. Facebook öppnades 2006 för alla som var över 13 år och som hade en e-postadress. Vid den tiden registrerade användarna på andra nätverk en pseudonym som användarnamn, men på Facebook heter alla sitt riktiga namn och detta har av experter beskrivits som en del av succén. 2015 infördes en funktion för personer som inte ville använda sitt eget namn, men detta kräver en motivering.

Facebooks ägare och finanser

Microsoft meddelade 2007 att de köpt 1,6 procent av Facebook för 240 miljoner dollar. Bolaget värderades nu väldigt högt till runt 15 miljarder dollar och i Microsofts köp av Facebook fanns rättigheter att annonsera internationellt på Facebook. Facebook meddelade 2008 att deras internationella huvudkontor skulle placeras på Irland, Dublin. Facebook hade för första gången 2009 ett positivt kassaflöde och 2010 listades företaget på SecondMarket samt värdet på Facebook sades vara enorma 41 miljarder dollar.

Facebook överträffade nu eBay och blev efter Google och Amazon ett av de största webbaserade företagen i USA. Spotify och Facebook inledde ett samarbete 2011 vilket innebar att när en användare kopplat sitt konto till Facebook kunde han eller hon lyssna på musik direkt i Facebook och låtarna som lyssnades på visades i loggen. De största aktieägarna av Facebook är Mark Zuckerberg, Accel Partners och Digital Sky Technologies, och i maj 2012 börsnoterades Facebook på Nasdaq.

Kritik mot Facebook

Genom åren har det riktats en del kritik mot Facebook då det har varit kritik gällande bristande säkerhet och att utomstående kommit över skyddade kontouppgifter. Även den personliga integriteten samt rättigheterna på Facebook har varit föremål för intensiv diskussion, vidare har Facebook förbehållit sig rätten att kunna använda den information användaren lägger upp. En kritik som delas av många är att det är mycket svårt, nästan omöjligt, att verkligen stänga ett konto.

Framtiden för Facebook

Facebook är ett av världens mest använda och omtyckta sociala nätverk och användarna blir bara fler. Idag är det fortsatt fler som använder Facebook än som slutar. Från början var informationen på Facebook textbaserat men numera kan användare ladda upp bilder, spela spel och mycket mer. Möjligheterna för mer kreativa applikationer finns idag då externa utvecklare kan bygga egna tillägg. Sammantaget alla fakta kan man gott påstå att framtiden ser mycket bra ut för Facebook.

Related Posts

Historierna bakom Tumblr och Pinterest

Sociala medier behöver egentligen ingen närmare beskrivning - många av oss är idag medlem på något eller flera sociala medier.

Instagram plattform

Instagram grundades så sent som år 2010 av två entreprenörer från USA och Brasilien. Den första versionen släpptes enbart till

Twitters inflytande i samhället

Sociala medier är hetare än någonsin, det är nog få av oss som har missat - Facebook, Instagram, Snapchat och

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *