Sociala mediebolag och deras strategier

Sociala medier är något som på relativt kort tid har omkullkastat de flesta gamla marknadsföringsregler. Tidigare var en marknadsföringsstrategi rätt “enkel” att göra utifrån Kotlers klassiska 5P-modell: product, price, place, promotion och people. Med de sociala mediernas intåg har dock behovet av tvåvägskommunikation ökat kraftigt. Det handlar inte längre om att tala till konsumenten, man måste tala med konsumenten och det här är något som framgångsrika företag har tagit till sig och anpassat sig efter.

De sociala medierna innebär att de som köper en vara har fått en helt ny arena att verka på. Man kan ge direkt feedback till den som producerar en vara eller till den butik som säljer den. Men inte nog med det – konsumenterna kan också kommunicera direkt med varandra och via en tredje part ge recensioner och köptips till varandra. Detta är både ett hot och en möjlighet beroende på vad du säljer.

Produkten är ännu viktigare

Det som har hänt med internets genombrott är att de två P:en i Kotlers modell som står för Place och People har blivit mindre viktiga. Idag säljs saker inte i samma utsträckning i fysiska butiker och även om de gör det har konsumenten oftast gjort sin research innan på internet. Konsumenten har besökt olika forum, prisjämförelsesajter och recensionssajter för att kunna skapa sig en bild av hur hen ska kunna fylla sina behov.

Det gör att det P i modellen som står för Product har blivit mycket viktigare. Du kan inte längre sälja vad som helst med hjälp av en oljad mun, utan du måste också walk the walk. Om din produkt är dålig eller dyr kommer folkdomstolen internet berätta det för varandra och du kommer ha väldigt svårt att övertyga kunderna. Detta gäller särskilt då konkurrensen idag är fullt ut global.

Skydda dig mot black hat-marknadsförare

Med det som en bakgrundsfaktor har också en ny typ av riktigt fula marknadsförare gjort intåg på arenan, de som kallas för black hat-marknadsförare. Det här är ett begrepp som är hämtat från fantasy och handlar om de som är beredda att ta till fula knep för att vinna. Det kan handla om att betala andra för att lämna dåliga recensioner på din produkt, eller själva jobbar med att skriva ner sina konkurrenter.

Det här är inget som seriösa företag med en bra produkt ägnar sig åt men definitivt något som du måste vara uppmärksam på. Se till att sätta upp en bevakning på viktiga forum och recensionssajter för att säkerställa att du inte utsätts för en sådan här negativ kampanj. Om du råkar ut för det gäller det att agera snabbt och resolut, för som de flesta vet är ett dåligt rykte svårt att radera.

Använd influencers

Med de sociala medierna har också en ny yrkeskategori sett dagens ljus – influencers. Influencers är privatpersoner som har ett stort följarantal på till exempel Instagram eller Twitter och med ett stort följarantal följer också stor makt i fråga om påverkan på följarskaran. Influencers lever på sitt sociala kapital och är ofta beredda att sälja det vidare till andra företag som är ute efter att hitta nya kunder i samma målgrupp.

Du kan välja att antingen jobba med betalda influencers, där du köper utrymme hos dem på samma sätt som du köper en tidningsannons, eller genom att behandla dem som en målgrupp för dina PR-insatser för att på så sätt få obetald exponering för dina produkter. Här är det viktigt att förstå vilken målgrupp en specifik influencer har och om just den målgruppen är intresserad av dina produkter och har råd att betala för dem.

Var rolig

Ett effektivt sätt att få genomslag på sociala medier är genom att vara rolig. Företag som vågar bjuda på sig själva och förstår spelreglerna på den plattform de befinner sig på kommer få ett större genomslag. Både i form av delningar och nya följare men ofta också i de traditionella medierna som idag i allt större utsträckning plockar upp och skriver om det som händer på de sociala medierna.

Anlita hjälp

Att bygga en strategi för ditt företags närvaro på sociala medier är inte alltid lätt. Här kan det vara värt att åtminstone initialt ta hjälp av en konsult som kan inventera dina behov och föreslå sätt och strategier som du kan använda för att få genomslag. Det är oftast inte bara du som försöker nå fram till din målgrupp, utan dina konkurrenter har samma intressen. Se till att ligga före dem.

Related Posts

Om beroende av sociala medier

Mobiler överallt, var du än tittar. Folk som springer, går, sitter, jobbar och stirrar ner i sina telefoner. Är vi

Sociala medier

Sociala medier vet nog de allra flesta vad det är idag, åtminstone på ett ungefär. Dessa digitala plattformar, så som

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *