Twitters inflytande i samhället

Sociala medier är hetare än någonsin, det är nog få av oss som har missat – Facebook, Instagram, Snapchat och LinkedIn är bara några exempel på sociala medier med olika nischar. Twitter är ett annat exempel, Twitter grundades år 2006 av Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone och Evan Williams och blev nästan omedelbart en stor succé. Idag har många personer runtom i världen ett Twitterkonto som används frekvent.

Twitter är som sagt ett exempel på sociala medier, men hur fungerar det egentligen? Alla kan skapa ett Twitterkonto där man väljer ett namn. Ibland beskrivs Twitterkonton som en form av mikrobloggar. Det beror på att det finns en maxgräns på antal tecken per inlägg. Som max får ett inlägg innehålla 280 tecken och man kan sedan följa andra personer (offentliga eller privatpersoner) och deras inlägg och flöden på Twitter.

Twitter och marknadsföring

Twitter kan användas i privat och underhållningssyfte – ungefär som en blogg fast med färre tecken, eller som en statusuppdatering på Facebook. Många har dock insett att Twitter även fungerar bra i marknadsförings- och kommunikationssyfte för organisationer och företag, precis som Facebook, Instagram och andra sociala medier kan göra. Idag är det många företag och organisationer, men också offentliga personer, som informerar och marknadsför sig via just ett Twitterkonto.

För att lyckas marknadsföra sig via Twitter gäller det att ha bra koll på hur mediet fungerar och dessutom vara beredd på att lägga ner både tid och energi på det. Inget marknadsförs av sig självt. Det är till exempel bra att använda sig av kategoriseringar genom hashtags, att följa andra profiler och att kommentera och besvara kommentarer – på det här sättet kan du få fler följare på Twitter.

Opinionsbildande på Twitter

Det är inte bara i “oskyldigt” marknadsföringssyfte som Twitter används frekvent, även när det kommer till opinionsbildning och politik är Twitter fruktbart. Få har väl till exempel missat Donald Trumps Twitterkonto och alla de utläggningar som han gör där. Idag har alltså till och med politiken äntrat sociala medier och just inom opinionsbildande är faktiskt Twitter ett av de mest populära sociala medierna att använda – hur det kommer sig är upp till ens egen fantasi.

En fördel med Twitter inom opinionsbildande är att det är ett väldigt “snabbt” alternativ att yttra sig på. Tweets är korta och ofta koncisa och går därför snabbt att skriva och ta del av. Du behöver med andra ord inte lägga lika mycket tid på en tweet som på till exempel ett blogginlägg. På det här sättet kan exempelvis politiker snabbt uttala sig om något som händer i världen.

Kända “twittrare”

Vid det här laget har du förmodligen fått lite mer koll på vad Twitter är och inom vilka områden i samhället det ofta används, men vilka populära twittrare finns idag? En av dem är utan tvekan Donald Trump, som nämndes tidigare. Den amerikanska presidenten har blivit känd för att göra många arga och ofta kontroversiella utlägg på sitt Twitterkonto, som givetvis också följs av personer över hela världen.

Det är dock inte bara Donald Trump som använder Twitter frekvent och som har många följare. Zlatan Ibrahimovic, Alex Schulman och Soran Ismail är tre populära svenskar på Twitter, även politikerna Carl Bildt och Jonas Sjöstedt är regelbundna användare. Bland företag är nyhetstidningar så som DN, SvD och Expressen mest populära att följa på Twitter, vilket inte heller är särskilt förvånande för de flesta i och med att de själva arbetar inom mediebranschen.

Skapa ett Twitterkonto

Blir du sugen på att skapa ett Twitterkonto för att själv skriva inlägg och/eller för att följa intressanta twittrare? Att skapa ett konto är helt gratis och går mycket snabbt, du väljer bara ett användarnamn, fyller i några uppgifter och vips så är kontot skapat. Du kan välja att ladda upp en profilbild och skriva lite om dig själv och sedan är det bara att börja följa personer genom att söka på deras namn.

Framtiden för Twitter?

Twitter är ett exempel på sociala medier som både kan användas i privat syfte, i marknadsföringssyfte, informationssyfte eller opinionssyfte med mera. Twitter lanserades år 2006, och har under flera års tid varit mycket populärt. Hur ser framtiden ut för Twitter? Trots att den största “hypen” kanske har lagt sig visar Twitter varje år att de är en digital plattform att räkna med. Kanske kommer just opinionsbildningen bli deras främsta nisch framöver?

 

 

Related Posts

Historierna bakom Tumblr och Pinterest

Sociala medier behöver egentligen ingen närmare beskrivning - många av oss är idag medlem på något eller flera sociala medier.

Facebooks historia och utveckling

Som användare på Facebook skapar man en personlig profil, lägger till vänner och utbyter meddelanden. Användaren kan även få meddelanden

Instagram plattform

Instagram grundades så sent som år 2010 av två entreprenörer från USA och Brasilien. Den första versionen släpptes enbart till

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *